علت واقعی افسردگی کشف شد

به گزارش مجله سلنا، در زمینه تقاضای روزافزون داروهای ضد افسردگی در بازار، پزشکان، نظریه جدیدی در خصوص دلایل افسردگی مطرح کردند. علت این بیماری در سیستم ایمنی بدن انسان است.

علت واقعی افسردگی کشف شد

اسپوتنیک به نقل از روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا می نویسد: این ایده که علت افسردگی می تواند عدم تعادل شیمیایی در مغز باشد - و به هیچ وجه نه خرابی روحیه - پس از اختراع فلوکستین در اواخر دهه 80، محبوبیت خود را بدست آورد و پس از آن سایر داروهای ضد افسردگی وارد بازار شدند.

این دیدگاه به کاهش بدنامی این بیماری روانی یاری کرد، اما هیچ علاج عام یافت نشد. بنا به داده های سازمان بهداشت دنیای، میزان افسردگی در دنیا از سال 2005 تا کنون بیش از 18 درصد افزایش یافته است. به موازات این، استفاده از داروهای ضد افسردگی نیز افزایش یافته است. کانادا در استفاده از این داروها در مکان چهارم واقع شده است.

اکنون یک تئوری جدید در خصوص دلایل افسردگی پدید آمده است: علت این بیماری می تواند در سیستم ایمنی بدن پنهان باشد. نکته آخر این است که استرس مزمن باعث اختلالات هورمونی می گردد، که منجر به افسردگی و سایر بیماری های التهابی مانند آرتروز، لوپوس منتشر، بیماری های قلبی و حتی بعضی از اشکال سرطان می گردد.

© PHOTO/ JEFFREY

افسردگی در مردان با فعال سازی یک ژن کاهش می یابد

یکی از هواداران اصلی این نظریه در کانادا، دکتر دایان مکینتاش، روانپزشک ونکوور، استادیار دانشگاه بریتیش کلمبیا و نویسنده کتاب جدید با عنوان این افسردگی است: یک راهنمای جامع، پر از دلسوزی برای کسانی که می خواهند افسردگی را درک نمایند است.

او به پرسش های گلوب اند میل جواب داد.

شما در کتاب خود نوشتید که افسردگی را می توان یک بیماری التهابی دانست. منظورتان از آن چیست؟

برای درک اینکه التهاب چیست و چگونه باعث افسردگی می گردد، باید نقش یاخته های گلیال مغز را درک کنید. این یاخته ها نگهبان مغز هستند: آنها یاخته های عصبی را با مواد مغذی و اکسیژن تأمین می نمایند، از مغز در برابر عفونت ها دفاع می نمایند و محصولات حیاتی مغز مانند نورون های مرده را پاک می نمایند. افسردگی می تواند باعث افزایش مزمن سطح کورتیزول، هورمونی گردد که بدن ما آنرا تحت استرس فراوری می نماید. میزان بیش از حد کورتیزول باعث اختلال در کار یاخته های گلیال می گردد. در همان زمان، آنها آغاز به فراوری پروتئین هایی به نام سیتوکین های ضد التهابی می نمایند. آنها به سلول های عصبی آسیب می رسانند و این باعث ایجاد سیتوکین های بیشتر و تحریک یک آبشار التهابی می گردد.

اگر کورتیزول مقصر اصلی است، آیا استرس دلیل اصلی افسردگی است؟

© PHOTO / SOHEIL GHANBARZADEH

بیماری و افسردگی به جان ایرانی ها افتاده است

بله. استرس مزمن بدن را وادار می نماید تا مقدار کورتیزول را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، که می تواند منجر به افسردگی گردد، اما خود افسردگی باعث افزایش کورتیزول می گردد.

افسردگی تنها بیماری ناشی از روند التهابی نیست. بیماری های قلبی، اچ آی وی، لوپوس، آرتروز، دیابت، چاقی، درد مزمن و تعدادی از انواع سرطان را نیز می توان اختلالات التهابی نامید. آیا بین همه آنها ارتباطی وجود دارد؟

پاسخ: بله ما معتقدیم که التهاب یک عامل کلیدی در ارتباط ذهن با بدن است. استرس مزمن باعث ایجاد آبشار التهابی می گردد، که منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با التهاب می گردد و این اختلالات التهابی خطر افسردگی را افزایش می دهد. بنابراین، فردی که از یک بیماری التهابی مانند بیماری قلبی یا آرتریت رنج می برد، بیشتر در معرض افسردگی است.

این تئوری که افسردگی ناشی از سطح پایین سروتونین در مغز است (و به عنوان تئوری های عدم تعادل شیمیایی شناخته می گردد) در دهه 1990 و 2000 رایج بود، اما عمدتاً از بین رفته بود. آیا تئوری التهاب فقط یک روایت جدید از همین موارد نیست؟

به هیچ وجه این نیست که ما تئوری رابطه علت و معلول بین افسردگی و انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و نوراپی نفرین را کنار گذاشتیم، اما اکنون می فهمیم که مغز بسیار پیچیده تر است و عوامل زیادی در این فرآیند دخیل هستند.

© FOTOLIA / INTELWOND

سبزیجات درمان افسردگی

شما می نویسید که فعالیت بدنی می تواند هم نوعی پیشگیری باشد و هم درمانی برای افسردگی. تمرینات بدنی چگونه می تواند یاری کند؟

تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند به عنوان درمانی برای افسردگی خفیف تا متوسط موثر باشد. سطح کورتیزول را کاهش می دهد و پروتئین کلیدی لازم برای رشد سلول های سالم مغز را افزایش می دهد. پیاده روی روزانه و دویدن همواره اثر مثبت خواهد داشت اما با افسردگی متوسط و شدید شما نمی توانید فقط با ورزش بدنی مقابله کنید.

اگر افسردگی یک بیماری التهابی است، چگونه معاشرت با یک روانشناس می تواند برای علاج کردن آن یاری کند؟

پاسخ: اگر فرد یاد بگیرد که چگونه می تواند حال خود را تغییر دهد، مهارت تنظیم، آن نواحی از مغز را می آموزد که مسئول شکل گیری احساسات است، مانند لوزه مخچه. با گذشت زمان، مردم به اشکال جدید تفکر، احساس و رفتار عادت کردند. در حقیقت، هر مهارت جدید برای تجربه موقعیت های استرس زا که توسط روانپزشک آموزش داده می گردد، مسیرهای عصبی جدیدی قرار می دهد که به نوبه خود عملکرد مغز را تشکیل می دهد. نحوه استفاده از مغز معین می نماید که قسمت های آن رشد می نمایند و کدام یک کاهش می یابد. در دراز مدت، چه و چگونه فکر می کنیم شکل جسمی مغز ما را تشکیل می دهد.

اما در خصوص صحبت ها با دوستان چطور؟ آیا آنها می توانند مزایای مشابهی به همراه آورند؟

یک دوست می تواند با پرسیدن سؤالاتی از قبیل: چه کاری می توانم برای شما انجام دهم؟ یا چگونه می توانم به شما یاری کنم؟ یاری کند، اما دوستان نباید به جای یک شخص سعی کند مسائل او را حل نمایند. وجود پشتیبانی در جامعه یکی از مهمترین عواملی است که در مقابل افسردگی محافظت می نماید، اما اگر با افسردگی متوسط یا شدید روبرو هستید، برای یاری مجبورید به متخصصان مراجعه کنید.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

منبع: زندگی امروز
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 494

به "علت واقعی افسردگی کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت واقعی افسردگی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید