قهرمان ملی اوراق قرضه اینجا خفته، مصدق برای مرگ این مرد چه نوشت؟

به گزارش مجله سلنا، حاج محمدحسن شمشیری یا به قولی حاجی شمشیری متولد سال 1273 درکوچه ایلچی تهران، در نوجوانی شاگرد قهوه چی قهوه خانه دار سیاستمدار حاج اسماعیل کریم آبادی بود، به همین علت در اواخر دهه 20، هنگامی که دکتر مصدق نماینده مجلس شورای ملی بود و با شنیدن نطق های شورانگیزش، شیقته او شد.

قهرمان ملی اوراق قرضه اینجا خفته، مصدق برای مرگ این مرد چه نوشت؟

به گزارش همشهری آنلاین، بنابراین حاج محمد حسن شمشیری به تقلید از کریم آبادی استاد قهوه چی وارد دنیا سیاست شد و به همین دلیل مسیر زندگی اش تغییر کرد. وی از این دوران از حامیان سر سخت ملی شدن صنعت نفت و دکتر مصدق بود. شمشیری در آن شرایط نامناسب مالی و برای حمایت از دولت مصدق، مبلغ دویست هزار تومان اوراق قرضه ملی می خرد و سه میلیون تومان هم به بانک بیمه می سپارد که بدون سود و بهره در اختیار محرومان و فقرا قرار دهد. بدون تردید او نقش ویژه ای در جریان ملی شدن نفت داشت. حاجی شمشیری پس از مرگ کریم آبادی و قبل از آنکه سراغ چلوکبابی برود در بازار بزاز ها قهوه خانه ای دایر کرد، اما روزگار می گذرد تا اینکه در سال 1320 درجنوب شرقی سبزه میدان حجره ای می گیرد و چلوکبابی راه می اندازد که وصف پاکیزگی، کیفیت و خوشمزگی کباب هایش به دوردست ها هم می رسد.

درکتاب تاریخ معاصر ایران از او به عنوان بازاریان ثروتمند تهران و از برجسته ترین حامیان جبهه ملی یادشده که یاری های مالی او به دکتر مصدق در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، نقش به سزایی در موفقیت های این نهضت داشت. وی که به خاطر جسارت و شجاعت در خرید اوراق قرضه در زمان چاپ اوراق قرضه ملی به وسیله دولت دکتر مصدق و تشویق دیگران به خرید این اوراق، با عنوان قهرمان قرضه ملی نیز معروف شده است.

ماجرا از این قرار است که در پاییز سال1330، زمانی که دکتر مصدق اقدام به انتشار اوراق قرضه ملی در راستای اهداف نهضت ملی نفت کرد، حاج محمدحسن شمشیری بزرگترین خریدار این اوراق بود. طوری که مبلغ 200 هزارتومان برای خرید قرضه ملی پرداخت و بعلاوه 3 میلیون تومان دیگر در اختیار بانک بیمه گذاشت تا بدون بهره، به فقرا و مستمندان بپردازد. نقل می نمایند که پس از این اتفاق ها به او پیام می دهند که شاه می خواهد تو را ببیند، شمشیری سینه اش را ستبر می نماید و می گوید من با شاه کاری ندارم، اگر ایشان با من کاری دارند بیایند و اینجا مرا ببینند!، اما با کودتای 28 مرداد سال 1332 حاجی شمشیری دستگیر و به جزیره گرم و سوزان خارک تبعید شد، اما بااین حال تا زمان حیات بر عقیده خود همچنان پایدار ماند.

حاج محمدحسن شمشیری در سال 1340 به علت بیماری قلبی درگذشت و در آرامستان ابن بابویه تهران در نزدیکی بزرگان و چهره های معروفی همانند دنیا پهلوان غلامرضا تختی، دکتر حسین فاطمی، علی اکبر دهخدا، میرزاده عشقی، سید اشرف الدین گیلانی (نسیم شمال) به خاک سپرده شد.

دستنوشته دکتر مصدق پس از مرگ حاجی شمشیری

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2369

به "قهرمان ملی اوراق قرضه اینجا خفته، مصدق برای مرگ این مرد چه نوشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان ملی اوراق قرضه اینجا خفته، مصدق برای مرگ این مرد چه نوشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید