30 سال آزمایش اتمی مخفی فرانسه در دل اقیانوس آرام

به گزارش مجله سلنا، خبرگزاری خبرنگاران-خبرگزاری فرانسه با اشاره به افشاگری یک پایگاه خبری در مورد آزمایشات هسته ای فرانسه میان سالهای 1966 تا 1996 در مجمع الجزایر پلی نزی در اقیانوس آرام نوشت: مقامات این کشور اروپایی تا به امروز هرگونه سرپوش گذاشتن بر روی تشعشعات اتمی در این منطقه را رد نموده اند.

30 سال آزمایش اتمی مخفی فرانسه در دل اقیانوس آرام

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران، بنابر گزارش تارنمای خبرگزاری فرانسه، دولت فرانسه روز آدینه هرگونه سرپوش گذاشتن در خصوص اندازه تشعشعات در پلی نزی (مجمع الجزایری در اقیانوس آرام و بخشی از قاره اقیانوسیه که جز قلمرو فرانسه محسوب می گردد) را پس از آزمایش هسته ای در منطقه انکار کرد. این در حالی است که در پی انتشار آمار و ارقامی از خسارات انسانی این آزمایشات به وسیله پایگاه خبری دیسکلوز (به معنی افشا) به تازگی و بار دیگر بحث بر سر حمایت دولت در خصوص انفجارهای هسته ای بالا گرفته است.

در پی ادعاهای تازه مطرح شده مبنی بر اینکه آزمایشات هسته ای میان سالهای 1966 تا 1996 باعث تشعشعاتی در جو و زمین شده، یک نشست دو روزه به دعوت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برگزار گردید.

همزمان ژنویو دریوسک سیاستمدار و از مقامات وزارت دفاع فرانسه در اظهار نظری کوتاه در حاشیه این نشست هرگونه عذرخواهی دولت را رد کرد.

در ماه مارس (اسفند)، تارنمای تحقیقاتی دیسکلوز موجی ایجاد کرد و در آن مدعی شد که نزدیک به دو هزار صفحه از اسناد طبقه بندی نشده ارتش فرانسه را در خصوص نزدیک به 200 آزمایش اجرا شده در اطراف پلی نزی فرانسه تجزیه و تحلیل نموده است. این تحقیق که با همکاری کارشناسان آماری و دانشگاه پرینستون در آمریکا اجرا شده نتیجه گرفته است که مقامات فرانسوی بیش از 50 سال است که تأثیر واقعی آزمایش هسته ای بر سلامت مردم منطقه پلی نزی را پنهان نموده اند.

اما در نشست برگزار گردیده از سوی مکرون، علاوه بر رئیس جمهوری سه وزیر دولت وی هم حضور داشتند هرچند در پی شنیدن این یافته ها در این نشست در روز پنج شنبه اظهار نظری نکردند.

از سوی دیگر، ادوارد فریچ رئیس جمهور منطقه نیمه خودمختار پلی نزی، در واکنش به این تحقیقات گفت که مکرون قول داده بایگانی های نظامی را در خصوص آزمایش ها که خواسته اصلی مورخان هم بوده است، آنالیز کند.

اما نشست برگزار گردیده از سوی مکرون با انتقاد بعضی از سیاستمداران پلی نزی و بعلاوه مبارزان و مورخان ضد هسته ای روبرو شده است؛ همان کسانی که مدعی شده اند پیشتر براساس بعضی قوانین محرمانه کشوری از تحقیق در این خصوص منع شده اند.

مکرون در طول دوره ریاست جمهوری خود تمایل نشان داده است که برای مقابله با مسائل تابو فرانسه، از جمله تاریخ خونین استعمار در الجزایر و نقش آن در نسل کشی رواندا اقدام کند.

اما آزمایش های هسته ای همچنان منشا کینه و عصبانیت عمیق در پلی نزی فرانسه هستند؛ جایی که گواه روشن استعمار و حتی نژادپرستی علیه مردم این مجمع الجزایر فرانسوی تلقی می گردد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پایگاه خبری دیسکلوز، تا به امروز تنها 63 غیرنظامی پلی نزی فرانسه، به استثنای سربازان و پیمانکاران، به علت قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی غرامت دریافت نموده اند.

اما این پایگاه مدعی شده است که براساس نتیجه گیری های خود، رسوبات خاک رادیواکتیو در یکی از جزایر مرجانی در پلی نزی بیش از 40 درصد کمتر از اندازه واقعی اعلام شده است ضمن آنکه بیش از 100 هزار نفر احتمالا در این آزمایشات هسته ای آلوده شده اند.

به گزارش ایرنا، فرانسه طی 3 دهه 193 آزمایش هسته ای در پلی نزی فرانسه انجام داد تا اینکه ژاک شیراک رئیس جمهوری وقت در دهه 1990 و در میان یک کارزار اعتراضی بین المللی، این برنامه را انتها داد. پلی نزی فرانسه، جز قلمرو این کشور و متشکل از صدها جزیره و جزایر مرجانی است که طی 30 سال محل دهها آزمایش هسته ای بود.

در سال 2016، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری پیشین هم در سفر به این منطقه اذعان کرد که آزمایشات مذکور بر سلامت و محیط زیست تاثیر دارد و وعده داد که فرایند جبران خسارت را دوباره اصلاح کند.

از سال 1960 تا 1966، فرانسه بعلاوه 17 آزمایش هسته ای در سایت های صحرایی الجزایر انجام داد و هنوز بسیاری از منتقدان آزمایشات مزبور در این کشور آفریقایی در پی جبران خسارت و پاکسازی هست.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 1846

به "30 سال آزمایش اتمی مخفی فرانسه در دل اقیانوس آرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 سال آزمایش اتمی مخفی فرانسه در دل اقیانوس آرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید