چرا چاقی اوضاع را برای آلرژی دار ها وخیم می نماید؟

به گزارش مجله سلنا، کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مقدار خواب شبانه، انجام ورزش های سنگین، مصرف دخانیات و آنتی بیوتیک ها، چاقی و بیماری های متابولیک، مهم ترین عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می شوند، اما با پیروی کردن از برنامه غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی می توان تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کرد.

چرا چاقی اوضاع را برای آلرژی دار ها وخیم می نماید؟

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ارتباط چاقی با بروز آلرژی ها گفت: افرادی که وزن خود را در حد طبیعی نگه می دارند و نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ می نمایند، کمتر از سایر افراد علائم آلرژی را تجربه می نمایند.

زهرا باقری با اشاره به نقش تغذیه در حساسیت های فصلی اظهار کرد: زمانی که سیستم ایمنی بدن انسان با مواد آلرژی زا روبرو می گردد، هیستامین ترشح می نماید که این پدیده منجر به بروز عوارضی مانند عطسه، تورم چشم ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مسائل تنفسی و گوارشی می گردد.

وی اضافه کرد: هر عاملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد بیشتر به بروز آلرژی یاری می نماید و غذا های سرشار از چربی های اشباع با تضعیف آن، آلرژی فصلی را تشدید می نمایند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مقدار خواب شبانه، انجام ورزش های سنگین، مصرف دخانیات و آنتی بیوتیک ها، چاقی و بیماری های متابولیک، مهم ترین عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می شوند، اما با پیروی کردن از برنامه غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی می توان تا حد زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری کرد.

باقری مطرح کرد: مصرف انواع ویتامین های گروه B (موجود در غلات، گوشت، لبنیات، تخم مرغ)، انواع سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و کرفس، ویتامین های گروه C مانند مرکبات و سبزی های تازه و سبزی های غنی از ویتامین A مانند هویج می تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی فصلی بکاهد.

وی اضافه کرد: کوئرستین (Quercetin) موجود در میوه ها و سبزی ها، یک آنتی هیستامین طبیعی است که به وسیله تثبیت سلول ها و توقف فراوری هیستامین، کارایی خود را نشان می دهد و آنتی اکسیدان تقویت نماینده سیستم ایمنی محسوب می گردد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان نمود: غذا های حاوی محصولات پروبیوتیک، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سیر، پیاز، بذرکتان و منابع امگا 3 مانند مغز ها و ماهی های چرب به کنترل آلرژی پاییزی یاری می نمایند.

وی اضافه کرد: برخی غذا ها مانند سویا، تخم مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی، بادمجان، گوجه سبز، کرفس و برخی شکلات ها می توانند عوارض ناشی از آلرژی های فصلی را تشدید نمایند بنابراین افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند بهتر است تا حد امکان خوردن این غذا ها را محدود نمایند.

باقری گفت: در فصل پاییز مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ها از جمله ویتامین A موجود در سیب زمینی، کدو، انواع کلم، اسفناج، نخودفرنگی، خرمالو، هویج، فلفل، تخم مرغ، ویتامین C موجود در مرکبات، گوجه فرنگی، شلغم، فلفل دلمه ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی و ویتامین D موجود در نور خورشید، زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلای آلرژی پاییزی توصیه می گردد.

وی مطرح کرد: باید توجه گردد افرادی که وزن خود را در حد طبیعی نگه می دارند و نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ می نمایند، کمتر از سایر افراد علائم آلرژی را تجربه می نمایند، اما هر چه فرد چاق تر و دارای نمایه توده بدنی بالاتری باشد علائم آلرژی در وی شدیدتر می گردد بنابراین افراد برای جلوگیری از بروز حساسیت های فصلی باید رژیم غذایی مناسب با شرایط بدن خود داشته باشند.

باقری اضافه کرد: افراد چاق باید طبق برنامه با رعایت زمان بندی مناسب، حفظ عضلات بدن و کاهش درصد چربی، وزن خود را به طور اصولی کم نمایند تا از عوارض ناشی از بروز آلرژی در امان بمانند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: selena-fan.ir شناسه مطلب: 2307

به "چرا چاقی اوضاع را برای آلرژی دار ها وخیم می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چاقی اوضاع را برای آلرژی دار ها وخیم می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید